Tur med Bjarke

Onsdag den 4. maj var vi sammen med Bjarke på en lille 15 km vandretur i Akuliarusiarsuk området - der er området mellem de to flodlejer. Det er et sted man kun kan komme til om vinteren, når floderne er frosset - med mindre man har en båd - så det er et meget uberørt område, hvor der holder en masse moskusokser til. Vejret den dag var flot - selv om det havde sneet igen om morgenen, og der var lidt sne i luften flere gange i løbet af dagen. Det blæste en lille smule og temperaturen lå på lige under frysepunktet, men når solen var fremme og man var i læ, føltes det rigtigt lunt.

Vi krydsede floden, der hvor den lave vej til golfhytten er tættest på floden og kravlede med noget besvær op ad den stejle skrænt på den modsatte side, men det var også den sværeste del af turen. Turen op til den vestligste top i området - 228 meter toppen, var ganske let, og vi havde ikke gået ret langt, før vi så de første moskusokser. Vi spiste vores medbragte frokost lidt før toppen på et sted med læ og sol, mens vi nød den fantastiske udsigt.

Så gik der lidt legebørn i os, og vi rullede nogle store sten ned ad skrænten. Det var ret imponerende at høre, hvordan de buldrede dernedad for tilsidst at gå i stå på det flade stykke før floden. Der gik lidt sport i at se hvem, der kom længst - det var Bjarke der vandt.

Vi gik ned fra toppen på østsiden, hvor der ikke var så stejlt og videre ud på det store flade område nord for toppen. Her vidste Bjarke nemlig, at der lå en død moskus med horn, og Marianne ville gerne have en moskushorn med hjem. Der var nu også masser af levende moskus på sletten. Der var også et område med udvasket mudder, der mindede meget om en lille udgave af fossilsletten, og Marianne fandt da også på ingen tid en håndfuld fossiler.

Vi krydsede floden igen ved de orange bunkere lige ved Rakethytten - denne gang dog med noget mere forsigtighed, for vi havde nu set, at det sydlige flodleje var ved at smelte, og der var også ret tynd is lige i kanten. Isen var dog tyk nok ude på selve floden.

Én af bunkerne stod åben, så vi kikkede lige indenfor. Der var nu ikke noget spændende at se, så vi gik videre til Rakethytten, hvor vi gik indenfor i læ og drak en kop kakao. Herfra ringede Bjarke også til Marina, der var på eftermiddagsvagt, og vi aftalte at spise aftensmad sammen. Vi var hjemme igen lidt over kl. 18, efter en 6 timer lang tur.

Alt i alt en spændende og hyggelig dag, og det var ikke noget problem at gå tidligt i seng !

størrelse: 100 Kb

De første af de mange moskusokser vi så den dag.

størrelse: 54 Kb

Bjarke og Lars på vej op ad fjeldet mod 228 m toppen.

størrelse: 77 Kb

Den samme flok moskusokser som før. Moskus flygter helst opad, så vi havde dem foran os det meste af vejen mod toppen.

størrelse: 60 Kb

Stadig de samme moskusokser der holder øje med os.

størrelse: 91 Kb

Kort før toppen fandt vi et sted med læ og sol til vores frokostpause.

størrelse: 81 Kb

Her nyder vi en kop te.
Foto: Bjarke

størrelse: 87 Kb

Der var en fantastisk udsigt. Vi sad på en sydvendt skråning, med udsigt over snedækkede nordskråninger. Fantastisk kontrast.
Kort herefter morede vi os med at trille store sten ned af skråningen. Godt der ikke stod nogle moskusokser i vejen.

størrelse: 66 Kb

Udsigt over det sydlige flodleje.
Foto: Bjarke

størrelse: 90 Kb

Her er Bjarke ved at fjerne tændsatsen på den gamle amerikanske brintbombe som han havde fundet her tidligere på vinteren.

størrelse: 109 Kb

... eller også var det en del af en af de raketter, brugt til ionosfæreforskning, som blev sendt op fra Rakethytten.

størrelse: 63 Kb

En lille flok moskusokser, som Bjarke ville se hvor tæt vi kunne komme på, før de opdagede os. De havde dog en vagtpost, så dette var det tætteste vi kom på dem.

størrelse: 85 Kb

Denne her havde dog ligget der i et stykke tid.

størrelse: 74 Kb

Bjarke skærer et horn af til Marianne. Moskusen var stadig frosset fast i jorden, så det var kun det ene horn man kunne komme til.

størrelse: 67 Kb

På vej hjem holdt vi kakaopause i Rakethytten. Her ringer Bjarke til Marina, for at sige at vi var kommet sikkert over isen.

størrelse: 217 Kb

Panorama fra 228 m toppen.

Denne side er genereret med XnView torsdag den 4. maj 2006, kl 20.24 WGT.